ماهى عيوب الكروز

يقدم الموقع قسم خاص لاستفسارات بخصوص السيارات ومميزات و عيوب السيارات وسيتم الرد عليهم من قبل ادارة الموقع او زوار اخرين وايضا يقدم النصائح بخصوص استفسارات اسعار السيارات

ماهى عيوب الكروز

مشاركة بواسطة زائر » الأحد نوفمبر 16, 2014 1:18 pm

الرجاء كتابة عيوب وميزات شيفرولية كروز ؟ وهل هناك مشاكل للفتيس حتى موديل 2010 ؟

Re: ماهى عيوب الكروز

مشاركة بواسطة زائر » الاثنين نوفمبر 17, 2014 3:22 pm

انا كان معايا كروز 2010 ماشيه حوالى 58000 كم العربيه ثابته جدا بس ثقيله على الموتور يعنى مش سريعه فى السحب ولكن لما بتاخد سرعتها بتبقى كويسه علشان كده فى الموديل الجديد علوا الهورس باور بتعها اما الفتيس كان عندى استبترونك وحصلت معايا مشكله وهي ان الفتيس فى وضع الباركينج لا يتحرك والمفتاح لايخرج من الكونتاك والانوار الخلفيه لاتعمل والشنطه لا تفتح اهل الخبره قالوا كارته الجير بوكس ذهبت لواحد بيصلح الكارتات قال ان لمبه الفرامل اتحرقت وسمعت فى الكارته فقام بحل الكارته وفصل الانوار عن كارته الجيربوكس وذهبت للكهرباءى وركب كتاوت للنور بحيث لو ضربت لمبه لاتصل للكارته وتكلفه كل ده حوالى 500جنيه ده بعد ماسالت فى التوكيل بتاع منصور وقالوا ان الكارته لازم تتغير علشان اتحرقت وسعرها 4500جنيه و الراجل بتاع الكارتات قال ان هو ده العيب اللى فى الكروز. ارجوا انى اكون قد افدتك.

مشاركة بواسطة زائر » الاثنين إبريل 27, 2015 3:30 am

انا معايا كروز 2010 كان عندي مشكله في التكييف بعد الكشف في التوكيل قالوا لازم نغير المبرد و في نفس الوقت عملت صيانه للعربيه تغيير السيور و زيت الفتيس و تبعا لاقيت نفسي بغير حاجات كتيره ملعاش لازمةتتغير ( قواعد ، طلمبه مياه ، و حاجات تانيه .....) المهم دفعت تقريبا 9000 جم و كل ده كان في توكيل منصور طريق اسكندريه الصحراوي المهم بعد ما استلمت العربيه و طالع علي الطريق لقيت الفرامل مش تمام معايا و بعد شويه لقيت سحب العربيه مش كويس جيت أشوف في ايه لقيت الحراره عاليه جداً و عداد السرعه واقف علي 120 كم/س و كل ده وانا واقف علي الطريق مش ماشي تبعا انا مش فاهم ايه الي حصل اتصلت بالبيه مهندس الصيانه و انا علي الطريق العودة راجع بورسعيد احكيله الي حصل و اعمل ايه البيه يقولي ارجع تاني بكل استهتار المهم تبعا كان صعب ارجع تاني كل المشاور ده المهم دخلت التوكيل في إسماعيلية عشان اشوف في ايه قالو ان الفتيس حرارته عاليه و كان في تهنيجه هي الي عملت كده المهم اخدت العربيه و انا راجع عملت معايا نفس القصه لازم أقف علي الطريق و أشيل كبل البطارية و أحطه تاني عشان العربيه ترجع تاني تديني نفس السحب بتاعها تبعا انا بقالي اكتر من سنه في الحوار ده و مش عارف ايه العيب بالضبط ... المهم انك تتدخل عربيتك التوكيل سليمه تطلع خربانة .... شكرًا للعربية الكروز شكرًا لتوكيل منصور الفاشل

مشاركة بواسطة زائر » السبت مايو 16, 2015 5:53 pm

روح التوكيل في المنصورة وادعيلي والله

مشاركة بواسطة زائر » الجمعة يونيو 05, 2015 7:05 am

هي الكروز حلوه اوي كشكل ومظهر بس المتور بتعها صغير علشان كده في السحب علي الطريق تكون مش بطاله

مشاركة بواسطة زائر » الأربعاء أغسطس 12, 2015 6:08 pm

يا جماعة العربية معايا من 2010 اوتوماتيك .... حرييييييييقة بنزين بطريقة غير عاديه مش عارف

مشاركة بواسطة زائر » السبت سبتمبر 26, 2015 1:58 pm

حريقة بنزين لان موتورها صغير فيبقي فيه مشاكل في العربية زي بتشرب بنزين كثير وبتسخن بسرعه وضعيفه في السحب وعربية موتورها تعبان

مشاركة بواسطة زائر » الجمعة أكتوبر 02, 2015 6:47 am

2015 اخبارها ايه ؟

مشاركة بواسطة زائر » الجمعة أكتوبر 02, 2015 6:48 am

هل المشاكل دي لسه موجوده ولا اتحلت في 2015 زي مبيقولو بعد مغيرو الماتور والفتيس وبقو اوبل ارجو الافاده ؟

مشاركة بواسطة زائر » السبت أكتوبر 17, 2015 1:19 pm

يا جماعه يا رَيَّت حد يفدني. المشاكل ده في كل النزيلات ولا آيه النظام؟!

مشاركة بواسطة زائر » السبت أكتوبر 17, 2015 1:20 pm

في كل الموديلات المشاكل ؟

مشاركة بواسطة زائر » الأربعاء نوفمبر 04, 2015 1:52 am

يا جمااعة ارجوا الرد قدامي عربية شيفروليه كروز موديل 2010 استعمال حلو يعني عايز اعرف ايه عيوبها ومميزاتها ولو استعمال بيتي تبقي كويسه ولا مش هتنفع يعني وكمان ليها ضمان في التوكيل ارجو الرد

مشاركة بواسطة زائر » الخميس نوفمبر 12, 2015 10:49 am

يا جماعة عايز خبراتكم انا قودامى سيارة كروز 2010 ماشية 81500 ك ونضيفة جدا ومنتظمة فى الصيانة ممكن اعرف عيوبها وهل يمكن التغلب عليها

مشاركة بواسطة زائر » الأحد ديسمبر 27, 2015 8:34 am

انا معايا كروز 2010 فيها مشاكل السحب و التكييف و دة متكرر عشان الموتور ضعيف على وزن العربية و بيخلى السحب بتاعها بطئ لكن لما تاخد سرعتها بتكون راسية على الطريق عشان كدة هى ممتازة على الطرق السريعة الجديد انها من شهرين ظهر فيها عيب و هو ان عداد ال ار بى ام بيعلى جدا عند ضغط دواسة الدبرياج لغيار النقل علما بان سيارتى فتيس مانيوال مع استهلاك عالي للبنزين و رحت التوكيل مرتين و غيروا ديسك و اسطوانة و حساس اكسجين و المشكلة ما اتحلتش حد عندة خبرة فى المشكلة دى اية سببها وحلها اية

مشاركة بواسطة زائر » الجمعة يناير 15, 2016 8:16 am

المشكله بالنسبة للسيارة شيفوليه كروز ولكن المشكله في الصيانه وللاسف تغير اشياء لا علاقة لها بالمشكلة ..لو فيه مشكله في السحب البطيء وعلية عداد الا اربي ام ..اولا يجب الكشف بالكمبيوتر والمشكلة ممكن تكون في الكهرباء ولن تخرج من مايلي : اسلاك البواجي spark plug- البواجي spark- حساس ضغط الماكينهoil pressure sensor- حساس البنزين throttle ممكن يحتاج الي تنظيف فقط وليس تغيير ه

مشاركة بواسطة زائر » الاثنين فبراير 15, 2016 6:11 pm

يا حضرات علي فكرة كل المشاكل المكتوبة فردية ولا تعبر عن السيارة بحق... اناعندي كروز 2010 ولا تعاني من المشاكل المكتوبة نهائي غير ان التكييف ضعيف بعض الشيء اما بالنسبة لسحب السيارة واستهلاك البنزين فهو جيد جدا اقل من الهيونداي نعم ولكن لو قارنت الشكل وجوده الخامات المستخدمة والثبات فهي تتفوق بشدة علي الهيونداي بكثير... وشكراً

مشاركة بواسطة زائر » الخميس فبراير 25, 2016 1:19 am

ياجماعة انا رايح اشترى كروز 2016 فى خلال الخمسة أيام القادمة هل المشاكل زى ما هى ولا ..تتم معالجة العيوب في الموديل الجديد 2016

مشاركة بواسطة زائر » السبت فبراير 27, 2016 3:47 pm

انا عندي سياره كروز 2010 الله اكبر عليها في كل حاجة فيها

مشاركة بواسطة زائر » الاثنين فبراير 29, 2016 11:08 pm

الكروز .. صفقه رابحه ... اغلبيه مشاكلها اتحلت ... موتور و فتيس اوبل استرا حل كل مشاكلها ... انا بتكلم عن كروز ما بعد 2012

مشاركة بواسطة زائر » الاثنين مارس 14, 2016 9:31 pm

الناس بتخوفنى من الكروز2016 هى ةﻻ اﻻكسنت

مشاركة بواسطة زائر » الثلاثاء مارس 22, 2016 8:54 am

.ياجماعة الكروز 2013 نازلة بموتور وفتيس استرا؟

مشاركة بواسطة زائر » السبت مايو 21, 2016 4:24 pm

ياجماعة اما مي كروز 2010 هاشتريها اية اخبار العربية دي ولا بلاش استري وتوكيل عامل اية وقطع غيارها واسعارها باللةعليكم افيدوني

مشاركة بواسطة زائر » الخميس مايو 26, 2016 9:10 pm

ادامي كروز 2014 وخايفه منها بسبب المشاكل بتاعت الشيفورليه عموما .. بس اللي مقلقني اكتر ان بدور في الريفيوهات علي 2014 .. ومفيش حد متكلم عنها خالص :(

مشاركة بواسطة زائر » الاثنين مايو 30, 2016 10:53 pm

انا عندي2015 بصراحة العربيه ماشاء الله فخامة راحه عاليه عن الأرض واسعة من الداخل بسم الله ماشاء الله

مشاركة بواسطة زائر » الأربعاء يونيو 08, 2016 1:09 pm

طيب كروز 2016اية نظامها اشترى ولااييييية يا جدعااااان

أضف رد جديد