مميزات و عيوب بيجو 405

يقدم الموقع قسم خاص لاستفسارات بخصوص السيارات ومميزات و عيوب السيارات وسيتم الرد عليهم من قبل ادارة الموقع او زوار اخرين وايضا يقدم النصائح بخصوص استفسارات اسعار السيارات

مميزات و عيوب بيجو 405

مشاركة بواسطة زائر » الأربعاء مايو 22, 2013 12:00 pm

عاوز أشتري عبية مريحة وواسعة ومنيوال وتكون قطع غيارها متوفرة وأى ميكانيكى يقدر يصلحها وكنت بفكر فى البيجو ال405 زى بتاعة الشرطة

Re: مميزات و عيوب بيجو 405

مشاركة بواسطة زائر » الأربعاء مايو 22, 2013 11:56 pm

منصحكش بيها لان مشاكلها كتير اشهرهم السخونية و عايزه واحد ميكانيكى فاهم فيها عشان متصرفش عليها كتير بس قطع غيارها رخيصة بالنسبة للفرنساوى.. من الاخر لو انت خبرة جامد فى العربيات وحالة العربية نضيفة ماشى.. غير كده شوف حاجة تانية بنفس السعر ومتتعبكش مع الميكانيكية.. كمان وانت بتشترى خد بالك قوى قوى من ان العربيه تكون فابريقه دواخل . ال 405 العفشه الاماميه بتاعتها كلها متحمله على القنطره الاماميه . فلو العربيه عامله حادث امامى جامد هتكون فى منتهى القرف انك تظبط العفشه بتاعتها . لو هتشترى 405 عاديه خد بالك قوى من الكربراتير لانه هوا روح العربيه وسعره غالى قوى بالنسبه لاسعار قطع الغيار فلازم ميكونش فيه مشاكل . وخد بالك كمان من التابلوه الامامى تكون حاله الجلد كويسه عشان الجلد لما بيقلب ملوش اى حل غير انك تستحملها كده.

مشاركة بواسطة زائر » الأحد مايو 25, 2014 4:39 am

العربية 405 الفرنساوى السليمة كويسة جدا ومايشاع عن مشاكلها مش عيب في السيارة العيب في اختيار المكان او المكانيكي وقطع غيارها رخيصة ومتينة معمرة لما تشتريها استعمال من عند واحد كويس وعزم العربية جامد جدا وثابتة في السرعة العالية والمناورة ثبات لايضاهييه الاالمرسيدس ومريحة جدا في المطبات وعلي فكرة الموتور ميتعمرش تشترى واحد استعمال ارخص واحسن ويكون هاف انجكشن علشان يوفر بنزين ويوفر لعب الميكانيكى اما با لنسبة لموضوع السخونة تركب صدر 2 مروحة وتخلي المروحة تشتغل على درجة حرارة منخفضة

مشاركة بواسطة زائر » الأحد مايو 25, 2014 4:29 pm

الى السادة المحترمين اريد جوابا اناعندى سيارة 405 بتقطع كهرباء اول مابتسخن نفسى اعرف اى السبب علما باننى غيرت حساس الكرنك و المبينة وحساس ضغط المنفل

مشاركة بواسطة زائر » الاثنين يونيو 23, 2014 5:32 pm

السادة المهتمين بـ بيجو 405 ...أنا عندي موديل GL .. السيارة محترمة للغاية ..رائعة... عزم قوي ... ثبات حتى في السرعات العالية وبالطلوع... تصليحاتها قليلة للغاااااية فعلا ً وعن تجربة .. صالون واسع و مريح .. قيادتها سهلة وسيارة متجاوبة في اللحظات الحرجة بطريقة رائعة... وكلام عن السخونة وغيرو مو صحيح أبدا ً .. أبدا ً... سيارة فعلا ً رائعة

مشاركة بواسطة زائر » السبت أغسطس 16, 2014 9:30 am

تقطيعه السخونيه دي بسبب بخار الزيت الي بيجي علي البوجيهات فا انت حاول تحط زيت تقيل شويه وفب حاجه ايمها كراسي بوجيهات عباره عن حافظه لسن البوجيه يطلع كهربته والزيت ميجيش عليه ركب الكراسي دي 20ج سعرهم يعني حل مؤقت لحد ماتحل المكنه وتعملها طقم شنبر .تحياتي

مشاركة بواسطة زائر » الخميس سبتمبر 11, 2014 10:09 pm

العربيه البيجو405 الفرنساوي حلوا اوي واستعملها حلوا احنا معانا وحده 2000سي سي بس حلوا بابا بيحرق بيها الغيرات وعلي الرابع بيجيب120 بس عيبها ان لازم الميكانيكي الي يصلحا يكون بيفهم فيها وصوت التكيف وصوت الماتور عالي والبنزين 92 علشان ال80بيضعف المكنه

مشاركة بواسطة زائر » الجمعة أكتوبر 03, 2014 3:03 pm

عاوز اشترى 405 موديل اعلى من 2000 ايهما افضل والموتور 1600 سى سى افضل ولا ال2000 سى سى ارجو الافاده

مشاركة بواسطة زائر » الخميس يناير 29, 2015 6:20 pm

على فكرة العربية ممتازة فى حالة ان حالتها كويسة والفرق بين 1600 و2000 اولا استهلاك البنزين اعلى واعلم ايضا أنه اخر انتاج فرنساوى كان 1996 مع العلم أن عزم 2000 أفضل بكثير من عزم 1600 واتمنى ان يوفقك الله فيما هو خير لك وترضاه

مشاركة بواسطة زائر » الاثنين إبريل 06, 2015 3:19 pm

طب حد ممكن يرد عليا عندى سوالين اولا انا قدامى سياره بيجو 405 مو 2004 عايز فيها 55 بس هى حالتها كويسه تانى سوال 2004 ده اصدار فرنساوى ولا ايرانى التعبان ؟؟

مشاركة بواسطة زائر » الخميس إبريل 30, 2015 9:29 am

انا كان عندى بيجو 504 بقالها 35 سنة عندى واللى عجبنى فيها السرعة بصراحة البيجو يتميز بالسرعة والقوة والمتانة والراحة

مشاركة بواسطة زائر » السبت مايو 02, 2015 11:59 pm

السلام عليكم عند(405م 91 )فرنسياوى هى طبيعتها أنها وطية على الارض وحولت أعليها بس مش نافع بدب فى المطباط والمشكلة دى عندى أنا بس افدونا بارك الله فيكم

مشاركة بواسطة زائر » الثلاثاء مايو 12, 2015 4:40 pm

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أولاً أنا من عشاق البيجو 405 وعندي موديل 2002 405 عالية بالطبيعة بس شوف المساعدين ومقاس الكاوتش والأستاذ إلى بيسأل عن الفرنساوى هو آخرها 93 وبعد كده وجيه أباظة إلى 2006 وبعد كده ايرانى وإياك والإيراني

مشاركة بواسطة زائر » الخميس مايو 21, 2015 1:25 am

الاستاذ اللي ببيسال عن تقطيعة السخونية دي ممكن لو العربية٢٠٠٠ تبقي كنترول

مشاركة بواسطة زائر » الجمعة مايو 22, 2015 4:15 pm

بالنسبه للعربيه اللي لما بتسخن بتقطع كهربا بص علي علبه الفيوزات الصغير احتمال تلاقي الفيوز مسيح البلاستيك اللي حولايه

مشاركة بواسطة زائر » الثلاثاء يوليو 14, 2015 8:23 pm

انا يا جماعة قدامي بيجو 405 موديل 2007دي ايراني ولا وجيه اباظه ومطلوب فيها 40000, الف السعرده كويس ولا غاليه افيدوني لله وشكرا

مشاركة بواسطة زائر » الأربعاء أغسطس 05, 2015 5:27 pm

عندي 405 فيه السخونه بتوصل 100 بعد اخذ الهوء بتوصل70بعدكده بترفع ثاني بس الجوبيكون حر 45 درجه المياه بتروح فين يكون فيه تسريب مع العلم رحتالمكانيكي ويشاف الخرطيم نرجو الحل بسرعه موديل 91

مشاركة بواسطة زائر » الخميس أغسطس 06, 2015 6:13 pm

الاستاذ اللى بيسأل على السيارة 405 الايرانى أنت أبن حلال أنك سألت أبعد عن هذه السيارة ولو ببلاش أولا هى مش بيجو ولاعلاقة لها بالبيجو وليس لها قطع غيار وبها عيوب فنية كثيرة فى الموتور واحيانا بتولع لوحدها أثناء التشغيل قصة أحد ضحايا سيارات بيجو الإيرانية في مصر صوت الأمةنشر في صوت الأمة يوم 17 - 10 - 2010 · حصل الوكيل علي ألفي سيارة تم حجزها بالكامل ليس لشئ سوي الاسم الرنان لبيجو والسعر المعقول الذي وصل إلي 75 ألف جنيه وكان سعراً ممتازاً لسيارة تحمل اسم بيجو، ولكن ثبت واقعياً أن تلك السيارة لا ترتبط بيجو سوي بالاسم فقط. يصر وكيل بيجو في مصر علي الترويج للمنتجات الإيرانية في مصر مؤكداً أنها علي درجة عالية من الجودة ومتعللاً بأن بيجو الفرنسية تشرف علي الإنتاج هناك وبالتالي لن تغامر الشركة باسمها وهي مقولة باطلة لسبب بسيط تغفله الشركة وهو أن تلك المنتجات الإيرانية الرديئة نادراً ما تري طريقها إلي خارج إيران وبالتالي فلن يضير بيجو الفرنسية شيئاً أن تكون تلك السيارات الإيرانية رديئة الصناعة. وبطبيعة الحال اقتصر وجود تلك السيارات الإيرانية علي أسواق قليلة بعضها لدول مرتبطة بإيران اقتصادياً وفي البعض الأخر سعي الوكلاء لاستغفال العملاء مستغلين اسماً عريقاً كبيجو رغم أن تلك المنتجات لا تمت لهذا الإسم بصلة من قريب أو بعيد ربما باستثناء الاسم والشعار. وبالطبع يعود ذلك علي بعض عشاق بيجو بكوارث لا يزال بعضهم يعاني منها حتي الآن. يتذكر كثير من المهتمين بسوق السيارات المحلي موديل ROA الإيراني الذي قدمه وكيل بيجو منذ ثلاث سنوات. حصل الوكيل علي ألفي سيارة تم حجزها بالكامل ليس لشئ سوي الاسم الرنان لبيجو والسعر المعقول الذي وصل إلي 75 ألف جنيه وكان سعراً ممتازاً لسيارة تحمل اسم بيجو، ولكن ثبت واقعياً أن تلك السيارة لا ترتبط ببجو سوي بالاسم فقط. تمكنت الشركة من بيع الكمية كاملة في فترة وجيزة وشرب ألفي شخص أكبر مقلب في حياتهم بعد أن تكشفت عورات تلك السيارة بمرور الوقت. وطبعاً لم تفتح الشركة باب الحجز مرة أخري بعد ان انكشف المستور وصار الأمر أشبه بفضيحة لصقت باسم بيجو. يروي أحد مالكي السيارة قصة معاناة مع هذا الموديل الذي قد لا يصدق البعض أنه فقد نصف قيمته تقريباً خلال أقل من ثلاث سنوات. فبعد حجز السيارة مباشرةً وقبل استلامها، علم المالك بظهور عيوب في موديل ROA تتعلق بدورة البنزين ويؤدي هذا العيب لاشتعال السيارة أثناء سيرها أو وقوفها. وكانت الصحافة هي مصدر تلك الأنباء حيث قالت في تقارير متعددة أن أكثر من 27 سيارة اشتعلت في إيران وأن الشركة الإيرانية قامت بسحب نحو 100 ألف سيارة لإصلاح هذا العيب. علم مالك السيارة تلك الأنباء الكارية بعد الحجز مباشرة وحاول التراجع ولكنه لم يتمكن من استرداد أمواله من الشركة فسلم أمره لله وقرر استلام السيارة. يروي مالك السيارة لنا أنه منذ اللحظات الأولي لاستخدام سيارته الجديدة لاحظ الصوت المرتفع للغاية الصادر من المحرك وتبين أن السبب وراء هذا الصوت يمكن في عيب فني ولكنه سرعان ما حاول تناسي أمر صوت المحرك المزعج الذي بدا لافتاَ للانتباه حتي أن البعض شبهه بصوت \"الكراكات\". ومع القيام يصيانة الألف كيلومتر الأولي، كانت صدمة مالك السيارة كبيرة حيث وجد عدد كبير من السيارات في مركز الخدمة معطلاً بسبب عيوب فنية فضلاً عن معاناة بعض أصحاب السيارات من صوت المحرك المزعج. علم عندها أن الموديل تم بيعه بوجود 3 أنواع مختلفة من المحركات منها محرك انجليزي علي ما يتذكر وأخر ماليزي علماً بأن المحركات الثلاث كانت بنفس السعة. كانت مشكلة الصوت المرتفع منحصرة في النسخ المجهزة بمحركات ماليزية وعلي مدار أشهر طويلة لم تتمكن الشركة التي تدعي أنها تقدم خدمات مميزة للصيانة من التغلب علي هذا العيب. المصبية هي أن أحداً من مالكي الألفي سيارة لم يكن بمقدوره التعرف علي نوعية الموديل لسبب بسيط وهو عدم وجود علامة تميز أي من المحركات الثلاث. وعلم الناس فيما بعد أن هذا العيب سببه عدم توافق الشواكيش مع صبابات المحرك. ليت الأمر توقف عند صوت المحرك المرتفع حيث توالت المصائب علي مالكي تلك السيارة فمنذ 6 أشهر علم المالك السابق للسيارة والذي تمكن من التخلص منها بأعجوبة أن أحد نسخ ROA الألفين قد أحترق بالفعل. ولم يتوقف الأمر علي ذلك حيث قام مالك السيارة الجديد بتغيير الدسك والاسطوانة والدبرياج رغم مرور أقل من سنة علي شراء السيارة جديدة وبالطبع كان الأمر في صالح التوكيل لعدم توافر قطع غيار للسيارة خارج مراكز الخدمة لكون السيارة تعمل بالدفع علي العجلات الخلفية علي عكس النسخ الفرنسية التي تعتمد الدفع علي العجلات الأمامية. أما عن الأعطال الميكانيكية والالكترونية فحدث ولا حرج. فموديل ROA حسبما سمعنا يعاني من مشكلات في فتحات التكييف وفي الأزرار التي تتولي تشغليها علاوة علي أصوات احتكاك شديدة بالمحرك نتيجة عطل في أحد الأزرار ناهيك عن العيوب الصغيرة التي تجتمع لتجعل من تلك السيارة هي الأسوأ في تاريخ السوق المصري دون منازع. المؤكد هو أن تلك المشكلات كانت كفيلة بانهيار سمعة الموديل في سوق السيارات المستعملة حيث صارت ROA علي حد تعبير أحد تجار المستعمل \"كالبيت الوقف\" وتكفي نظرة لتدهور سعر السيارة التي بيعت كموديل جديدة في 2007 بسعر 75 ألف جنيه هبطت خلال أقل من سنة إلي 60 ألف جنيه وواصلت الهبوط خلال أشهر إلي 50 ألف جنيه للبيع بالتقسيط و45 ألف جنيه وربما 40 ألفاً للبيع النقدي أي أن سيارة من هذا النوع لم تقطع أكثر من 17 ألف كيلومتر خلال فترة تقل عن ثلاث سنوات فقدت ما يقرب من نصف قيمتها. وربما المفارقة المضحكة هنا أنه علي الرغم من السعر المتدني، لا يرغب أحداً في شراء هذا المقلب الذي شربه أبناء وجيه أباظه، وخدعوا المصريين بتقديم سلعة معيبة مستغلين اسم بيجو الشهير في مصر، والأدهي أن أصحاب السيارات أنفسهم صاروا يخشون علي أرواحهم من قيادتها خوفاً من اشتعالها، والأمر لا ينطوي علي أي مبالغات بسبب العيوب الكثرة التي توالي ظهورها في هذا الموديل المقلب الي نري أن مكانه الطبيعي هو مقابر السيارات. لم تنته القصة وسنواصل تقديم المزيد من المعلومات عن رأي المستهلك المصري في هذا الموديل خلال الأسابيع المقبلة.

مشاركة بواسطة زائر » السبت أغسطس 08, 2015 4:50 pm

يعني مفيش واحد يرد عليه السخونه بجو 405 موديل 91 نرجو الرد بسرعه

مشاركة بواسطة زائر » الأحد أغسطس 09, 2015 2:53 pm

الف شكر يا استاذ على الافادة الجميلة منك

مشاركة بواسطة زائر » الثلاثاء سبتمبر 08, 2015 5:25 pm

اخواني انا عندي سيارة بيجو 405 ايراني موديل 2015 عندي مشكلة عندما اضع مفاتيح التشغيل يظهر عندي علامة حمراء داخل الدشبول مكتوب استوب بلنكليزي والسيارة لا تعمل ارجوكم اريد حل ماذا اعمل انتظركم احبتي

مشاركة بواسطة زائر » الثلاثاء سبتمبر 15, 2015 7:20 pm

انا عندى الوحش 405 ومشاء الله عليها بس فيها غيب بسيط السياره كانها مخنوقه في السحب وتيجي تدوس بنزين كانها هتبطتل مش عارف من ايه افيدونا وشكرا لكم

مشاركة بواسطة زائر » الخميس سبتمبر 17, 2015 4:48 pm

العربية عندي بتبطل ولما بحاول لدورها تاني بتغيب في الدوارة ولازم ادوس بنزين وأحاول كذا مرة عشان تدور ارجو حد بيكون فاهم في بيجو 405 يقولي المشكلة ايه وايه الحل

مشاركة بواسطة زائر » الثلاثاء أكتوبر 13, 2015 9:52 am

انا انشاء الله نويت على 405 وهتكون رابع عربية ليه بعد 3 عربيات 2 فرنساوى (بيجو305+ستروين AX) وفبات ريجاتا ادامى واحدة موديل88 على 27 الف وحالتها معقولة ربنا يسترها معانا المرادى انشاء الله

مشاركة بواسطة زائر » الأربعاء ديسمبر 02, 2015 10:06 pm

استاذى العزيز معايا بيجو 504 وحالتها جيدة جدا و لكن فى الصباح الباكر اليومين دول مش بتدور الا زق ..(فى الصيف مفيش المشكلة دى) ايه الحل

أضف رد جديد