ماهى مميزات عربية نيسان صنى وعيوبها

يقدم الموقع قسم خاص لاستفسارات بخصوص السيارات ومميزات و عيوب السيارات وسيتم الرد عليهم من قبل ادارة الموقع او زوار اخرين وايضا يقدم النصائح بخصوص استفسارات اسعار السيارات

ماهى مميزات عربية نيسان صنى وعيوبها

مشاركة بواسطة زائر » الاثنين مايو 20, 2013 10:03 pm

هل قطع غيارها متوفرة ام لا وهل هى غالية ولا لا

Re: ماهى مميزات عربية نيسان صنى وعيوبها

مشاركة بواسطة زائر » الاثنين مايو 20, 2013 10:37 pm

لو هتشترى صنى اشترى القديم.. ابعد عن اللى فوق 2009 عشان التقفيل المصرى.. هتلاقى مشاكل تقفيل تضايق.. 1-عزل غير جيد 2- كراسي بتزيق 3- كنبه بتهبط 4- دركسيون تقيل نسبيا 5- بعض المشاكل المتعلقة بالمساعدين والعفشة 6- صوت الموتور العالي 7- ممكن صوت التكييف كمان قطع الغيار فى القديم كويسة مش غاليه اوى.. الجديد غالى طبعا وانا شايف تشترى حاجة بنفس السعر و احسن.

مشاركة بواسطة زائر » الأحد مايو 26, 2013 5:13 pm

احسن سيارة مانيوال وابعد عن الاوتوماتيك للاستهلاك البنزين

مشاركة بواسطة زائر » الاثنين إبريل 28, 2014 12:43 am

على فكرة للجميع انا معى نيسان 2013 وهى مع منذ عام ونصف تقريبا ولا اخفى عليكم انى ندمت بشدة على شراءها حيث ان معظم المواقع تمدح فى السيارة حيث تتقاضى اجر او مقابل الترويج لها ولا تهم بما يؤدى ذلك من توابع وخيمة وخسائر للمستهلكين ليس فى المال فقط بل والمخاطر بارواحهم. 1- السيارة بها عيوب خطيرة بالفرامل وقد احالت حماية المستهلك الشركة للنيابة بسبب عدم افصاحها عن تلك العيوب رغم اعتراف الشركة الأم بهذا العيب قبل 11 شهر. 2- تستهلك تيل فرامل وطنابير بسرعة مرعبة تقريبا كل 12000 كم يجب تغير التيل ولا حظ مساحة التيل الامامى الذى يكاد يصل لأقل من نصف المتعارف علية فى فرامل اى سيارة فى فئتها. 3- آداء الفرامل خطير عند المحاولة التوقف بسرعة الفرامل فى الكثير من الأحيان تستجيب بشكل ضعيف يمثل خطورة كبيرة. 4- الزجاج الأمامى يصدر صوتا عالية اثناء الفتح والغلاق واذا حاولت تشغيل اكثر من زجاج فى نفس الوقت يتحرك ببطئ بشكل ملحوظ كما اننى لدى مشاكل بالزجاج الآمامى ولم يتمكن التوكيل من حلها وصديق معة نفس السيارة سقط الزجاج الأمامى عند غلق الباب وطبعا انكسر. 5 - صاجها ضعيف جدا لدرجة انه ينبعج ويحدث به اثر كحادث لو سند شخص بقوة على الصاج وجرب الكبوت او اى جزء وتبقى مية لو حد جلس فوق الكبت مثلا كما ان اخى معه نفس السيارة واصتدم به موتسكل صينى خفيف وعلى سرعة بطية تم تدمير الباب الأمامى والرفرف الأمامى والعتب تحت الباب الأمامى اما عن الموتسيكل كأن يحدث شئ طبا التوكيل خد اخذ 6000 حم. 6- التكييف طبع فى الحر ضعيف بشكل واضح. الثبات بعد 120 كم زفت. 7 - كاوتش ماكسيس صينى ناشف وسئ جدا يصدر صوت خشن فى السير كما يتلف مع اول مصادفة سيئة على الطريق. 8- ارضية شنطة السيارة ضعفة جدا مصنوعة من لوح رقيق من خام الدى اف (ورق مضغوة تنكسر عند وضع اى امتعة لها وزن فى الشنطة. وعشان مطولش اكتر من كده السيارة بمجملها خسارة فيها الفلوس وحيث اننى اندم عليها وجدت من واجبى تحذير الضحايا الجدد حيث وقعت انا فى الفخ بناء على خبرتى بنيسان الشكل القديم كانت مع ولم يكن لها عيوب تذكر سوى ضيق المقاعد الخلفية فلا تنخدعوا بسمعة نيسان السابقة والتى كانت جيدة ولكنها لم تعد تستحقها.

مشاركة بواسطة زائر » الأربعاء مايو 07, 2014 11:14 am

كفرزيادة بتمسى علي نيسان احمدرمضان ابوملك ومازن

مشاركة بواسطة زائر » الجمعة أغسطس 22, 2014 7:35 pm

تسلم ياباشا والله العربيه اصلا معرفش نزلت بالشكل دا ازاى دا كفايه شكلها يا راجل

مشاركة بواسطة زائر » الأحد سبتمبر 07, 2014 9:01 pm

يوجد عيب عندى هوتنتيشه بتيجى وتروح باستمرار ما فى مكان ما روحت فيه عشان الاقى حل ما لاقيت

مشاركة بواسطة زائر » الاثنين سبتمبر 08, 2014 10:01 am

الحقيقة ان كلام الناس ده غريب جدا بس انا مش هقعد اقول انو صح او غلط انا محكمش على حد بس الغريب اكثر ان العربية في 3 سنين بس محققة مبيعات لاكثر من 40000 سيارة من الشكل الجديد طبقا لاهرام السيارات واخبار السيارات وغيرهم من المجلات المتخصة في عالم السيارات و انا شايف ان العربية متميزة جدا في خانة سعرها والا بقى الواحد يبجيب صيني او مستعمل لان مش كل الناس تقدر تشتري الماني

مشاركة بواسطة زائر » الاثنين أكتوبر 06, 2014 6:03 pm

نفسي انكسر الزجاج الأمامي و طلعت مرة على الطريق جاية أدعو بنزين العربية وقفت مني و عملت حادث تصادم شديد

مشاركة بواسطة زائر » الأحد أكتوبر 12, 2014 9:18 am

انا معايا نيسان صنى 2014 العربية زفت زفت والله انا كرهت النيسان كان فى عيب صناعة فى الكوبلن وخرج من الفتيس على 7000 كم والعربية قعدت فى التوكيل اللى فى الهايكستب 8 ايام فى رمضان اللى فات ودفعت حق زيت الفتيس اللى وقع مع ان دة عيب صناعة و غيرت التيل والطنور الامامى وبلية من الكوتش الخلفى على 10000 كم غير ان العربيات فى التوكيل بتتخبت ويقولك انت جايبهلى كدا اكتر من عربية اخبتت قدمىفى الهايكستب

مشاركة بواسطة زائر » الثلاثاء أكتوبر 14, 2014 9:51 pm

فعلا كﻻم مضبوط انا معايا 2012 تقفيل زبالة -السحب مع التكييف ربنا يستر بتعوم علي الطريق -المشكلة فعﻻ في الفرامل واكتر من مرة اروح التوكيل يقول من الكاوتش مع اني بركب كوتش برجيستون ياباني اسؤ عيب الكنبة الخلفية ضيقة جدا جدا جدا لدرجة اﻻوﻻد مايعرفوش يركبوا فيها

مشاركة بواسطة زائر » الجمعة أكتوبر 17, 2014 9:15 pm

ابي اعرف هل الصني تمسك خط طويل متواصل

مشاركة بواسطة زائر » الثلاثاء نوفمبر 18, 2014 12:24 am

السيارة بها عيوب لكن أنا اشتريت عفشة كاملة مقصات و مساعدين و يايات HKS و معاهم طنابير بمسترات BREMBO العربية انخفضت 1.3 سم و كمان جبت nismo pack bodykit و ده قلل ارتفاع العربية كمان 1.5 العربية لسه عاليه و مش بتحك فى المطبات لكن الهواء تحتها بقا اقل و ثباتها اكثر من رائع صرفت بالظبط 8000 جنيه لكن العربية اختلفت أكيد

مشاركة بواسطة زائر » الأربعاء ديسمبر 10, 2014 2:47 pm

والله عربيه زباله أنا اشتريت من اربع شهور وبعتها وخسرت فيها فلوس كتير اعمل ايه انصح كل إنسان يشتري نسان الشكل الجديد يخلي باله عربيه بنت كلب زباله هتسمع بعد شهر صوت في العفشه فيها صوت رحت التوكيل اكثر من عشره مرات العربيه كانت في التو

مشاركة بواسطة زائر » الجمعة ديسمبر 19, 2014 3:11 pm

انا عايز اجيب الشكل القديم 2015 اوتوماتيك وبصراحة قلقت جدا افيدوني ارجوكم

مشاركة بواسطة زائر » السبت ديسمبر 20, 2014 6:44 am

السيارة نيسان صنى 2014 اوسخ عربية فيها عيوب كتير مثل التشيك الاار بى ام عالى جدا صوت الماتور عالى العفشة زبالة كانك راكب سيارة موديل قديم انا غيرت تيل الفرامل على 10000 ك واشتريت تيل اصلى ب 250 ج ولكن بعد اسبوع محتاجة تيل تانى وانا استعملى كويس جدا بس للسف الصينى احسن منها

مشاركة بواسطة زائر » الثلاثاء ديسمبر 23, 2014 11:41 pm

عندى سيارة نيسان صنى 99 ويخرج زيت من الشكمان اية العيب

مشاركة بواسطة زائر » الأربعاء ديسمبر 24, 2014 7:44 pm

طيب ايه رايكم ب2002 1300cc

مشاركة بواسطة زائر » السبت ديسمبر 27, 2014 10:26 am

لو سمحتوا انا عاوز اعرف العيوب الى ف نيسان صنى فى الشكل القديم ولا الجديد 2015 شكرا

مشاركة بواسطة زائر » السبت ديسمبر 27, 2014 10:31 am

لو سمحتوا انا عاوز اعرف العيوب الى ف نيسان صنى فى الشكل القديم ولا الجديد 2015 شكرا

مشاركة بواسطة زائر » السبت ديسمبر 27, 2014 2:34 pm

عايز اعرف لو ممكن هو في تعديل في 2105 ونفس المشاكل ممكن تكون موجوده لان شايف انتشار ليه كويس

مشاركة بواسطة زائر » الثلاثاء يناير 06, 2015 11:31 am

انا معايا نيسان صنى 2009 متركب فيها اى بى اس عايز اعرف ليه العربيه ناشفه شويه فى المطبات دا عيب مساعدين ولا هى كده طبيعى ارجوا الافاده وشكرا .

مشاركة بواسطة زائر » الأحد يناير 11, 2015 7:07 pm

أنا معي سيارة 2013 الشكل الجديد ولم أجد العيوب دي نهائي مع احترامي على كلامكم

مشاركة بواسطة زائر » الجمعة يناير 16, 2015 4:30 pm

اوسخ عربيه شفتها فى حياتى انا معى نيسان صنى 2013 وا اوسخ توكيل فى مصر عالم حرميه

مشاركة بواسطة زائر » الأحد يناير 18, 2015 10:52 am

ابعدكم عن العربية النيسان لانها سياره زبالة جداً وتركيب العفش وحشة وتركيب الفتيس زبالة في السيارة النيسان 2013الشكل القديم وتلاحظ أن بعد مدة من الزمن زر الفتيس يعلق وتلاحظ أن بعد فترة وجيزة من الزمن عدم وجود البنزين كما هو اكنه يتبخر

أضف رد جديد