ماهى عيوب الكروز

يقدم الموقع قسم خاص لاستفسارات بخصوص السيارات ومميزات و عيوب السيارات وسيتم الرد عليهم من قبل ادارة الموقع او زوار اخرين وايضا يقدم النصائح بخصوص استفسارات اسعار السيارات

Re: ماهى عيوب الكروز

مشاركة بواسطة زائر » الأحد سبتمبر 17, 2017 10:54 am

السلام عليكم بالنسبه لمشكله الفتيس الفتيس الاتوماتيك 6 غيار مش 5 وده بيكون محتاج نوع زيت معين مش زى كل العربيات من خبره الناس اللى معاها كروز قالوا ان انسب زيت بيكون من نوع ديكستروز 6 (زى زيوت اسديلوك الموجود فى التوكيل وزيت المانى اسمه بيزول وفيه نوعين مش فاكر اسمهم) معظم الناس اللى كانت بتستخدم زيت فتيس من العادى ظهر معاهم مشاكل فى الفتيس دى معلوماتى عن مشاكل الفتيس

مشاركة بواسطة زائر » الثلاثاء أكتوبر 10, 2017 8:13 am

سلام انا مهندس ميكانيك آليات عندي سيارة كروز موديل 2010 محرك 1800 اتوماتيك ست سرعات ماشية عداد 65000كم بدلت زيت علبة السرعة مرة واحدة والحين راح ابدل للمرة الثانية.. المميزات :ثبات السيارة عالطريق هائل وما تحس بالمطبات ابدا زي اللي بفئتهاز الغرفة الداخلية جيدة وليست ممتازة غير اني اضفت لها شاشة وكاميرا وصارت ممتازة من الداخل. السيارة فوق 70 كم/سا تحس بمتانتها وقوتها. السعر مناسب جدا للميزات اللي فيها وبالمقارنة مع مثيلاتها (سيراتو- النترا-كورولا) العيوب: اول اقلاع السيارة تقلع ببطء وما تستجيب لك من لما تدوس البنزين للغيار الأاول والثاني تاخد اجزاء من الثانية لحتى تحس انها تشد معك وهذا بسبب الوزن الثقيل للسيارة اللي هو نفس السبب اللي يعطي ثبات عالطريق. مصروف بنزين كبير يعني تعمل السيارة 150-170 كم/بالصفيحة (20 لتر بنزين) أو 11.8 - 13.1 لتر/100 كم بحسب نوع الطريق داخل مدينة أو اتوستراد سريع. مواد البلاستيك للغرفة الداخلية ليست ممتازة انما جيدة وكان ممكن تكون افضل ملاحظ ان السيارات اللي يشكون منها الناس هي محرك 1600 بسبب ان الوزن الثقيل للسيارة 1500 كغ يحتاج لمحرك اكبر مما يحدث مشاكل الفيتيس وكسر فراشات او بواط علبة السرعة. لازم تغير البواجي وشرطان البواجي عند 60000كم ونضف مصفاة البنزين والبخاخات كل 20000كم وغير زيت علبة السرعة كل 30000 كم واهتم فيها وافضل من اي سيارة بفئتها سيراتو او النترا اوحتى كورولا. انا جربت الكورولا ولا تقارن الا من حيث متانة الغرفة الداخلية وصلابة المواد المصنعه منها. اخيرا انصح بها كسيارة عائلية

مشاركة بواسطة زائر » الجمعة أكتوبر 27, 2017 7:06 pm

ياجماعه لو سمحتو انا اعرف مكان طرمبه البنزين في كروز 2010 لاني روحت لكذا حد عشان العوامه مش قاريه البنزين ومحدش عارف يوصل لمكان طرمنه البنزين وهي مش موجوده تحت الكنبه الخلفيه هل ممكن حد يفيدني

مشاركة بواسطة زائر » الجمعة ديسمبر 29, 2017 11:41 am

ممكن مساعدة انا عندي شوفرولي كروز العجاج الذي يسجل المسافة المقطوعة لا يعمل لما عملت لها سكانير قالي coubini ر فسد هل منكم يعرف هاذ المشكل

مشاركة بواسطة زائر » السبت ديسمبر 30, 2017 8:19 pm

هشتري كروز 2016 ممكن اعرف عيوبها ايه

مشاركة بواسطة زائر » الثلاثاء إبريل 03, 2018 1:56 am

رايح اشتري كروز ٢٠١٠ .. تنصحوني تشتريها ولا بلاش

مشاركة بواسطة زائر » الجمعة يوليو 06, 2018 8:09 pm

يا جماعة ارجوكم انا معايا كروز ٢٠١٠ شريها من ٦ شهور بس فيها عيب ربنا يسامح يلي بعني ياها انها بتلت وما تركتش حد إلا وبص عليها ومحدش بيعرف اخر واحد قال ده المتور مش بتاعها وحصرا حتغير متور عشان يظبط كهربا العربية عشان الكرنك بيدي كهربا خطأ للكنترول في حد عدت عليه المشكلة دي

مشاركة بواسطة زائر » الاثنين أكتوبر 01, 2018 11:17 am

شيفروليه كروز 2013 السياره تعمل كويس وبعد استمارار ساعتين فى القياده لا تعمل بشكل جيد السياره تكون مخنوقه ولازم اضغط على البنزين جامد عشان تمشى وصوتها يعلى ما الحل فيها وبتاكل بنزين جامد ساعتها

مشاركة بواسطة زائر » السبت نوفمبر 17, 2018 6:44 pm

لما كل الناس دي مش عاجبها العربيه امال ليه راكبنها و شارينها

مشاركة بواسطة زائر » الثلاثاء ديسمبر 25, 2018 10:20 am

انا قدامى كروز 2010 ماتك راشه برا حزام طالب 145 الف انا لو حصل نصيب واشتريت تنصحونى اول الحاجات اعملها ايه علشان اتجنب المشاكل دى بصراحه شكلها شيك

مشاركة بواسطة زائر » الخميس إبريل 25, 2019 3:45 pm

لو سمحت لو حد يعرف حاجه عن كروز 2013 هل فيها نفس مشاكل الفتيس ال في 2010 ولا لا
عشان انا عايز اشتريها بس خايف من موضوع الفتيس ده وسمعت ان عشان اغير فلتر لازم المتور كله يتشال الرجاء الافاده ولكم جزيل الشكر

مشاركة بواسطة زائر » الخميس أغسطس 22, 2019 8:01 pm

كروز 2015 فيها نفس المشاكل يا جماعة ؟

مشاركة بواسطة زائر » الجمعة سبتمبر 13, 2019 6:20 pm

زائر كتب:
> عرييه حضرتك بتقول عليها فاشله موديل كام ف الكروز

مشاركة بواسطة زائر » الجمعة سبتمبر 13, 2019 6:22 pm

زائر كتب:
> عرييه حضرتك بتقول عليها فاشله موديل كام ف الكروز
اكيد موديل قديم او شرائها مستعملا وحاله زفت

مشاركة بواسطة زائر » الخميس سبتمبر 26, 2019 6:16 pm

عربيه زباله كل شي في شيفرلية كروز ما في احلا من المزدا وتيوتا كرولا 2014 وفوق

مشاركة بواسطة زائر » السبت يناير 04, 2020 8:26 pm

قدامى كروز 2010 مغيرة سيستم كامل2013 فيس اوتماتك و موتور ايكوتيك
هل ما زالت بها كدا مشكلة ضعف الموتور و الفتيس

مشاركة بواسطة زائر » السبت يناير 04, 2020 8:28 pm

قدامى كروز 2010 مغيرة سيستم كامل2013 فيس اوتماتك و موتور ايكوتيك
هل ما زالت بها كدا مشكلة ضعف الموتور و الفتيس

انا قدامي عربيه كروز 2010يا جماعه استعمال خفيف اشتريها ولا عيوبها كتير ارجو الافاده

مشاركة بواسطة زائر » الأحد فبراير 02, 2020 11:11 am

انا قدامي عربيه كروز 2010يا جماعه استعمال خفيف اشتريها ولا عيوبها كتير ارجو الافادة

مشاركة بواسطة زائر » الأحد فبراير 09, 2020 12:20 pm

انا عندي كروز 2016 شتريتها من الشركة الحمدللة ما في مشاكل

مشاركة بواسطة زائر » الخميس سبتمبر 10, 2020 1:50 am

زائر كتب:
> ياجماعه لو سمحتو انا اعرف مكان طرمبه البنزين في كروز 2010 لاني روحت لكذا حد
> عشان العوامه مش قاريه البنزين ومحدش عارف يوصل لمكان طرمنه البنزين وهي مش
> موجوده تحت الكنبه الخلفيه هل ممكن حد يفيدني

مشاركة بواسطة زائر » الخميس يناير 07, 2021 6:34 am

سلام عليكم انا عندي كروز 2010 اوتوماتيك اول ما اشغل السيارة بتمشي بشكل نظامي ولو اجاتي زحمة شوي السيارة بصير سحبها ضعيف وبتمشي بصعوبة حداةعندو فكرة عن هالمشكلة

مشاركة بواسطة زائر » الخميس يناير 07, 2021 6:35 am

سلام عليكم انا عندي كروز 2010 اوتوماتيك اول ما اشغل السيارة بتمشي بشكل نظامي ولو اجاتي زحمة شوي السيارة بصير سحبها ضعيف وبتمشي بصعوبة حداةعندو فكرة عن هالمشكلة

مشاركة بواسطة زائر » السبت فبراير 20, 2021 9:17 am

لو سمحتمو في كروز قدامي 2010 اتحاد اوروبي جميع الكماليات بصمه فتحه سقف ياريت لو حد ينصحني اشتريها ولا اعمل ايه العربيه حاله ممتازه

مشاركة بواسطة زائر » السبت فبراير 20, 2021 9:17 am

لو سمحتمو في كروز قدامي 2010 اتحاد اوروبي جميع الكماليات بصمه فتحه سقف ياريت لو حد ينصحني اشتريها ولا اعمل ايه العربيه حاله ممتازه

مشاركة بواسطة زائر » السبت فبراير 20, 2021 9:21 am

أضف رد جديد